Effekten som markedsføringspolitikker og strategier har på økonomien og samfundet som helhed. Makromarketing refererer specifikt til hvordan produkt, pris, placering og promotion (de 4 p’er) skaber efterspørgsel efter varer og serviceydelser og derved skaber indflydelse på, hvad der bliver produceret og solgt i en økonomi.
Igennem århundrederne er virksomhederne blevet dygtigere til at nå potentielle forbrugere igennem et udvidende sæt af medier. Marketing er derfor blevet en del af det daglige liv hos en forbruger, siden forbrugere er udsat for reklamer for produkter og serviceydelser hvor end, de går hen. Fordi marketing påvirker hvad forbrugere gør, påvirker det også i en vis grad, hvordan privatpersoner og virksomheder interagerer med omgivelserne som helhed.
Det felt inden for økonomiteori der har at gøre med hele økonomien. Makroøkonomi undersøger fænomener såsom ændringer i arbejdsløshed, nationalindkomst, vækstrater, BNP, inflation og priser.
Makroøkonomi fokuserer på bevægelser og trends i økonomien som helhed, hvor mikroøkonomi fokuserer på de faktorer, der påvirker beslutninger hos virksomheder og individuelle personer.
De faktorer der studeres inden for både mikro- og makroøkonomi vil ofte påvirke hinanden. Antag for eksempel en ændring i arbejdsløsheden i økonomien som helhed. Dette vil selvfølgelig have en effekt på udbuddet af den arbejdskraft, som virksomhederne søger.