Kategori: encyclopedia


4 7 A Æ B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y

7 p’er

Globus 60x60Definition af 7 p’er

Et parametermix/marketingmix der er en udvidelse af de 4 p’er, som oftest bruges til at analysere servicevirksomheder.

De 7 p’er består af parametrene; product, price, place, promotion, people, physical evidence og process.

IE 60x60InvestEd forklarer 7 p’er

Fordi aspekter som personlig interaktion, følelser og fornemmelser tit og ofte spiller en stor rolle i forbindelse med købet af en serviceydelse, og fordi disse serviceydelser er mindre håndgribelige end fysiske produkter, så er det vigtigt også at analysere disse uhåndgribelige aspekter.

People omhandler de mennesker, som er led i leveringen af en serviceydelse. Det er essentielt, at virksomheden vælger de rette mennesker, der stemmer overens med virksomhedens interesser.

Physical evidence handler om de fysiske rammer, som kunden står overfor, når han/hun kommer under interaktion med virksomheden. Disse kunne være butikkens indretning, medarbejdernes påklædning, virksomhedens hjemmeside osv.

Process omhandler de tiltag, som virksomheden selv har skabt for at gøre serviceprocessen bedre for kunden. Dette kan for eksempel være muligheden for selvbetjening på nettet, SMS-service osv.

72 reglen

Globus 60x60Definition af 72 reglen

En regel der siger, at man skal dividere det givet årlige afkast/rente op i 72 for at få det antal år, som det tager for, at éns kapital vil blive fordoblet.

IE 60x60InvestEd forklarer 72 reglen

Hvis du for eksempel vil vide, hvor lang tid det ville tage for dine 10.000 kr. at blive til 20.000 kr., når du har et årligt afkast på 12%, skal du dividere 12 op i 72, og så får du seks år.

Invested.dk