Kategori: encyclopedia


4 7 A Æ B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y

Mægler

Globus 60x60Definition af Mægler

(I) En individuel eller et selskab der opkræver et gebyr eller kommission for at udføre køb- og salgsordre lagt af en investor.

(II) Rollen hos et selskab der agerer som en agent for en kunde og kræver kommission fra kunden for dets serviceydelser.

(III) En licenseret ejendomsprofessionel der typisk repræsenterer sælgeren af en ejendom. En mæglers ansvar inkluderer muligvis: At fastsætte markedsværdier, reklamere for ejendomme som er til salg, at fremvise ejendomme til mulige købere og rådgive kunder.

IE 60x60InvestEd forklarer Mægler

Traditionelt set kunne kun de velhavende have råd til en mægler og have adgang til aktiemarkedet. Internettet startede dog en eksplosion af discountmæglere, der tillod investorerne at handle til lavere omkostninger men kom ikke med personlige råd. På grund af discountmæglerne kunne næsten alle begynde at investere i markedet.

Mærkeværdi

Globus 60x60Definition af Mærkeværdi

Værdien som en virksomhed realiserer fra et produkt med et let genkendeligt navn sammenlignet med tilsvarende produkter. Virksomheder kan skabe mærkeværdi til deres produkter ved at lave dem mindeværdige, let genkendelige og bedre i kvalitet og pålidelighed. Massemarkedsføringskampagner kan også hjælpe på mærkeværdien. Hvis kunderne dog er villige til at betale mere for et generisk produkt i stedet for et brandet produkt, så vil dette produkt have en negativ mærkeværdi.

IE 60x60InvestEd forklarer Mærkeværdi

De ekstra penge kunderne er villige til at bruge på en Coca Cola i stedet for et sodavanddiscountmærke er et eksempel på mærkeværdi.

En situation hvor mærkeværdi er vigtig, er når en virksomhed vil udvide sin produktlinje. Hvis mærkeværdien er positiv, kan selskabet forøge chancen for, at kunderne vil købe deres nye produkt ved at associere det nye produkt med et eksisterende succesfuldt brand. Hvis Carlsberg nu ville introducere en ny øl, ville de sandsynligvis beholde den under samme navn i stedet for at opfinde et nyt brand. De positive associationer kunderne allerede har med Carlsberg ville gøre det nye produkt mere lokkende, end hvis øllen have et ukendt brandnavn.

Invested.dk