En situation hvor en enkelt virksomhed eller gruppe kontrollerer et helt eller næsten et helt marked for en givet type produkt eller serviceydelse. Per definition er monopol karakteriseret ved mangel på konkurrence, hvilket ofte resulterer i høje priser og inferiøre goder.
Ifølge den strikse akademiske definition er monopol et marked med kun en enkelt virksomhed. Reguleringer forhindrer frie markeder i at blive domineret af enkelt entitet.
Monopol er et ekstremt tilfælde af kapitalisme. De fleste mennesker tror (med nogle få undtagelser), at systemet ikke virker, hvis der kun er én udbyder af en vare eller serviceydelse, fordi der derfor ikke er noget incitament til at imødekomme forbrugernes efterspørgsel. Regeringer forsøger at forhindre monopoler via lovgivning.
Selvfølgelig er der gråzoner. Tag for eksempel patent på nye opfindelser. Disse giver faktisk monopol på et produkt i en bestemt periode. Rationalet bag patenter er at give opfindere tid til at genindhente de store forskningsomkostninger i forbindelse med opfindelsen. I teorien er de en måde hvorpå, man kan bruge monopoler til at fremme innovation.
En form for konkurrence hvor:
1) Alle virksomheder producerer lignende men ikke perfekt substituerbare produkter.
2) Alle virksomheder kan træde ind i industrien, hvis gevinsten er attraktiv.
3) Alle virksomheder søger profitmaksimering.
4) Alle virksomheder har noget markedsstyrke.
Monopolistisk konkurrence adskiller sig fra fuldkommen konkurrence, da produktionen ikke finder sted til den lavest mulige omkostning. På grund af dette står virksomhederne tilbage med overskydende produktionskapacitet. Dette markedskoncept blev udviklet af Chamberlin og Robinson.
Er i teknisk analyse en formatering skabt af prisbevægelserne af et værdipapir på en graf. Mønsteret bliver identificeret ved en linje, der forbinder almene prispunkter (slutpris, høj, lav) over en tidsperiode. De der kigger på disse mønster prøver at forudse fremtidige prisbevægelser.
Mønstre optræder dagligt i værdipapirer. Selv om det måske er nemt er skue og forstår prismønstre, der allerede er foregået, som man kan analysere og lære af, er det meget sværere at spotte og handle på disse formationer i realtid. Der findes mange forskellige mønstre i teknisk analyse: Cup with handle, stigende/faldende kanaler osv.
Læs mere i vores introduktion til teknisk analyse.