Definition af ProducentmarkedDet marked hvor to virksomheder handler med hinanden. Det er modsætningen til konsumentmarkedet (forbrugermarkedet).
Også kaldet ”B2B-markedet”.
InvestEd forklarer ProducentmarkedProducentmarkedet omhandler den handel, der foregår mellem produktionsvirksomheder, handelsvirksomheder eller servicevirksomheder. Virksomhederne han være både privatejede eller ejet af det offentlige.
Definition af begrebet ”producentprisindeks”Producentprisindekset (PPI) er et indeks, der måler den gennemsnitlige ændring i de priser, som er modtaget af indenlandske producenter af varer og serviceydelser over en bestemt tidsperiode. Producentprisindekset måler prisændringer fra sælger perspektiv.
InvestEd forklarer begrebet ”producentprisindeks”Priserne opgøres eksklusiv moms og punktafgifter, hvilket sker hver måned hos Danmarks Statistik.
Definition af ProduktdifferentieringEn markedsføringsproces der fremviser forskellen mellem produkter. Differentiering forsøger at gøre et produkt mere attraktivt ved at kontrastere dets unikke kvaliteter med andre konkurrerende produkter. Succesfuld produktdifferentiering skaber en konkurrencemæssig fordel for sælgeren, da kunderne ser disse produkter som unikke eller overlegne.
InvestEd forklarer ProduktdifferentieringProduktdifferentiering kan opnås på mange måder. Det kan være så simpelt som at pakke varerne på en kreativ måde eller at inkorporere nye funktioner. Differentiering kan også opnås ved at skabe nye og kreative markedsføringskampagner, hvilket slet ikke indebærer en ændring af produktet.
Definition af ProduktionsomkostningEn produktionsomkostning er en omkostning, der kommer af, at en virksomhed producerer en vare eller leverer en serviceydelse. Produktionsomkostninger kombinerer råvarer og arbejdskraft. For at beregne en produktionsomkostning pr. enhed, divideres produktionsomkostningerne med det samlede antal producerede enheder. En virksomhed der ved, hvor meget det koster at producere en vare eller en service, vil have et klarere billede af, hvordan man skal prissætte den pågældende vare, og hvad de totale omkostninger vil være for virksomheden.
InvestEd forklarer ProduktionsomkostningI produktionen findes der direkte og indirekte omkostninger. For eksempel er direkte omkostninger i forbindelse med produktionen af en bil materialer som plastik, metal eller arbejdskraft. Indirekte omkostninger kan være kapacitetsomkostninger som husleje, lønninger eller forbrug af el, vand og varme.
Definition af ProduktionsvirksomhedEn virksomhed der fremstiller varer, som der bliver solgt videre til andre virksomheder eller private forbrugere.
Også kaldet fremstillingsvirksomhed.
InvestEd forklarer ProduktionsvirksomhedI en produktionsvirksomhed sker der en forarbejdning af råvarer til færdigvarer.
Andre former for virksomheder er handelsvirksomheder og servicevirksomheder.
Definition af begrebet ”produktivitet”Produktivitet er en økonomisk måling af output pr. enhed input. Input inkluderer arbejdskraft og kapital, hvor output typisk måles ved samlet produktion. Produktivitet kan måles kollektivt (over hele økonomien) eller fra industri til industri for at undersøge udviklingen i væksten i arbejdskraft, lønniveauet og den teknologiske udvikling.
InvestEd forklarer begrebet ”produktivitet”Produktivitetsvækst er vigtig for en økonomi, fordi det gør, at man kan skabe mere for mindre. Kapital og arbejdskraft er både knappe ressourcer, så det er altid et fokus for virksomheder at optimere og maksimere ressourcerne. Produktivitetsvækst kommer typisk fra den teknologiske udvikling (computere og internet), forsyningskæden, logistikforbedringer og øget kompetence hos arbejdskraften.
Produktiviteten analyseres af mange økonomer for at få et fingerpeg af den fremtidige udvikling i BNP.
Definition af ProfitEn finansiel fordel som er realiseret, når mængden af omsætning fra en forretningsaktivitet overskrider udgifterne, omkostninger og beskatningen, som er nødvendig for at bevare aktiviteten. Al profit som er generet går til ejerne af forretningen, som kan vælge at spendere eller ikke spendere det på forretningen.
Beregnes som:
InvestEd forklarer ProfitProfit er de penge en forretning tjener efter at tage højde for alle udgifterne. Uanset om forretningen er et par børn, der driver en saftevandsstand eller et børsnoteret internationalt selskab, så er profit enhver forretnings mål.
Vejen til profit kan være lang. For eksempel blev online giganten Amazon stiftet i 1994, men fik først deres første profit i 2003. Mange nystartede og nye forretninger fejler, når ejerene løber tør for kapital for at bevare forretningen.
Definition af Profitmargin – Overskudsmargin – AvancemarginEt rentabilitetsnøgletal der beregnes ved nettoindtægt (resultat) divideret med omsætning. Nøgletallet måler, hvor meget af hver omsatte krone en virksomhed faktisk beholder som indtægt.
Dette nøgletal er meget brugbart, når man sammenligner selskaber i samme eller lignende industri. En højere profitmargin indikerer en mere profitabel virksomhed, som har bedre kontrol over sine omkostninger sammenlignet med konkurrenterne. Profitmargin er udtrykt i procent; et 20% profitmargin betyder for eksempel, at virksomheden har en nettoindtægt på 20 øre for hver krone af omsætningen.
Også kendt som ’fortjenestemargin’.
InvestEd forklarer Profitmargin – Overskudsmargin – AvancemarginDet at kigge på et selskabs overskud fortæller ofte ikke hele historien. Stigende indtægt er godt, men en stigning betyder ikke, at profitmarginen i et selskab forstærkes. Hvis en virksomhed for eksempel har omkostninger, der er steget hurtigere end omsætningen, skaber det en lavere profitmargin. Dette er en indikation af, at omkostningerne skal være under bedre kontrol.
Forestil dig, at en virksomhed har et overskud på 10 mio. kr. fra en omsætning på 100 mio. kr., hvilket giver et profitmargin på 10% (10 mio. kr/100 mio. kr.) Hvis dette overskud det næste år stiger til 15 mio. kr. fra en omsætning på 200 mio. kr., så vil virksomhedens profitmargin falde til 7,5%. Så mens virksomhedens indtægt er steget, har den gjort det med formindskende profitmargin.
Definition af ProgramhandelComputeriseret handel som primært bruges af institutionelle investorer typisk til højvolumenshandler. Ordrer fra traderens computer bliver indtastet direkte i markedets computersystem og udføres automatisk.
InvestEd forklarer ProgramhandelProgramhandler udføres som regel, hvis indekskurserne falder eller stiger til et bestemt niveau. Dette har det med at skabe meget volatile situationer. Som resultat er der restriktioner for, hvornår programhandel må bruges.
Definition af begrebet ”prospect theory”Prospect theory er en teori, der antyder, at folk værdisætter gevinst og tab forskelligt og derfor vil basere deres beslutninger på dette.
InvestEd forklarer prospect theoryLad os sige som eksempel, at en investor kunne vælge den samme investeringsforening hos to forskellige investeringsrådgivere. Den første investeringsrådgiver fortæller investoren, at investeringsforeningen har haft et gennemsnitligt årligt afkast på 7% over de sidste fem år. Den anden rådgiver fortæller investoren, at investeringsforeningen har leveret afkast, der ligger over gennemsnittet de sidste 10 år men er begyndt at falde lidt tilbage de sidste par år. Ifølge prospect theory vil investoren højst sandsynligt vælge investeringsforeningen hos den første investeringsrådgiver, selvom der er tale om præcist den samme investeringsforening.