En bremsning af inflationsraten. Disinflation bruges til at beskrive en situation, hvor inflationsraten er blevet reduceret marginalt på kort sigt. Selvom begrebet bruges til at beskrive en bremsende inflation, bør det ikke forveksles med deflation.
Tilfælde med disinflation er ikke sjældne, og de ses som normale under sunde økonomiske tider. I modsætning til deflation ses disinflation ikke som noget problematisk, fordi priserne sådan set ikke falder.
En styrerente som er centralbankens ledende rentesats, der har betydning for private bankers ind- og udlånsrenter.
Før i tiden var diskontoen den pris, bankerne betalte for deres centralbankkreditter i form af diskontering eller rediskontering af veksler.
Diskontoen har ofte en parallel udvikling i centralbankens øvrige rentesatser. Den fungerer ved, at de danske pengeinstitutter normalt hæver/sænker deres ind- og udlånsrenter i samme takt som satsen ændres af Nationalbanken.
Den mænge penge som en husholdning har til rådighed til at spendere og opspare efter at have betalt skat. Disponibel indkomst bliver ofte set som en af de mange nøgleindikatorer for en økonomi for at tyde den overordnede tilstand i økonomien.
Beregnet som:
= Personlig indkomst – Personlige skattebetalinger
Lad os for eksempel antage, at din personlige indkomst er 300.000 fra lønninger, og at du betaler skat af 37%. Din disponible indkomst ville så være 189.000. Økonomer bruger forbrugernes disponible indkomst til at måle husholdningers opsparings- og forbrugsniveau.
Retten til at disponere noget.
Man kan eksempelvis disponere en bankkonto eller en bygning, selvom man ikke ejer det.
En proces der beskriver en vares vej fra råvareproducent til forbruger. Distributionskæden består typisk af følgende led: Råvareproducent, produktionsvirksomhed, engrosvirksomhed, detailvirksomhed og forbruger.
Ikke alle leddene behøver være til stede i en distributionskæde, når varen når fra producent til forbruger. Hvis en forbruger for eksempel køber et computerspil direkte fra spilproducenten, er en engrosvirksomhed og en detailvirksomhed ikke en del af distributionskæden.
Jo flere led der er i en distributionskæde, jo længere er der mellem producent og forbruger, og derved vil prisen stige mere og mere for hvert led.