Kategori: encyclopedia


4 7 A Æ B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W Y

Fuldkommen konkurrence

Globus 60x60Definition af Fuldkommen konkurrence

En markedsstruktur med følgende kriterier:

1) Alle virksomheder sælger et identisk produkt (homogenitet).
2) Alle virksomheder er pristagere – de kan ikke kontrollere markedsprisen.
3) Alle virksomheder har en relativt lille markedsandel.
4) Købere har komplet information over det solgte produkt.
5) Markedet er frit og åbent for alle (ingen barrierer for ind- og udtræden).

IE 60x60InvestEd forklarer Fuldkommen konkurrence

Fuldkommen konkurrence er det modsatte af monopol, hvor kun én virksomhed udbyder en bestemt vare eller serviceydelse, og denne virksomhed kan sætte prisen til, hvad den ønsker, fordi forbrugerne ikke har andre alternativer, og det er svært for konkurrenter at indtage markedet. Under fuldkommen konkurrence er der mange købere og sælgere, og priserne reflekterer udbud og efterspørgsel. Virksomhederne tjener kun lige profit nok til at holde forretningen kørende og ikke mere, fordi andre virksomheder ville indtage markedet og skubbe profitten ned til minimum, hvis virksomheden skulle tjene en ekstra profit.

Virkelighedens konkurrence adskiller sig fra den teoretiske fuldkomne konkurrence. Rigtige virksomheder forsøger at adskille sit produkt fra sine konkurrenters. De markedsfører for at opnå en bestemt markedsandel. De skærer i priserne for at stjæle kunder fra andre virksomheder. De hæver priserne med håbet om forøget profit. Og nogle virksomheder er store nok til at påvirke markedsprisen.

Fundamental analyse

Globus 60x60Definition af Fundamental analyse

En metode til at evaluere et værdipapir, der involverer at prøve at måle dets indre værdi ved at undersøge de økonomiske, finansielle og andre kvalitative og kvantitative faktorer. Fundamental analyse prøver at studere alt, der kan påvirke værdipapirets værdi, hvilket indebærer makroøkonomiske faktorer (som den overordnede økonomi og industritilstande) og selskabsspecifikke faktorer (som den finansielle tilstand og ledelse).

Målet med at foretage fundamental analyse er at sætte en værdi, som en investor kan sammenligne med værdipapirets nuværende aktiekurs med målet om at finde ud af, hvilket position man skal tage i værdipapiret (billig = køb, dyr = sælg eller short).

Denne metode bliver set som det modsatte af teknisk analyse.

IE 60x60InvestEd forklarer Fundamental analyse

Fundamental analyse handler om at bruge reelle data til at vurdere et værdipapirs værdi. Selvom de fleste analytikere bruger fundamental analyse til at værdisætte aktier, kan denne metode bruges til at værdisætte næsten enhver anden form for værdipapir.

En investor kan for eksempel udføre fundamental analyse af en obligations værdi ved at kigge på økonomiske faktorer såsom rentesatser og den overordnede tilstand i økonomien samt information om potentielle ændringer i kreditvurderingen. Til at vurdere aktier bruger denne metode omsætning, indtjening, fremtidig vækst, egenkapitalafkast, profitmargin og andre former for data til at bestemme et selskabs underliggende værdi og potentiale for fremtidig vækst. Hvad angår aktier, fokuserer fundamental analyse på virksomhedens regnskaber.

En af de mest berømte og succesfulde fundamentale analytikere er The Oracle of Omaha, Warren Buffett, som er velkendt for at benytte sig af fundamental analyse til at vælge værdipapirer. Hans evner har gjort ham til milliardær.

Fundamental faktor

Den overordnede definitionFundamental faktor

Den kvalitative og kvantitative information der bidrager til det økonomiske helbred og den efterfølgende finansielle værdiansættelse af en virksomhed eller et værdipapir. Analytikere og investorer analyserer disse fundamentale faktorer for at vurdere, om det underliggende aktiv er en god investering.

Hos virksomheder bliver ting som omsætning, indtjening, aktiver, passiver og vækst set som fundamentale faktorer.

InvestEds forklaring på begrebetInvestEd forklarer Fundamental faktor

Ved at kigge på økonomien i en virksomhed (balancen, resultatopgørelsen, ledelsen og pengestrømmen) kigger investorerne på virksomhedens fundamentale faktorer, hvilket hjælper med at bestemme et selskabs helbred såvel som vækstpotentiale. En virksomhed med lille gæld og mange likvider bliver set som at have stærke fundamentale faktorer.

Værdipapirer og valuta har også fundamentale faktorer. For eksempel er renter, BNP vækst, betalingsbalance og inflationsniveauer nogle makroøkonomiske faktorer, som bliver set som fundamentale faktorer af en valutas værdi.

Future

Globus 60x60Definition af Future

En finansiel kontrakt der binder køberen til at købe et aktiv (eller sælgeren til at sælge et aktiv) såsom en fysisk råvare eller et finansielt instrument til en fastsat fremtidig dato og pris. Futures detaljerer kvaliteten og kvantiteten af det underliggende aktiv; de er standardiseret til at lette handlen på en futuresbørs. Nogle futures kræver måske en fysisk levering af aktivet, imens andre behandles med kontanter. Futuresmarkedet er karakteriseret ved at bruge meget høj gældsætningsgrad i forhold til aktiemarkedet.

Futures kan bruges enten til at risikodække eller spekulere på en prisbevægelse af et underliggende aktiv. En producent af korn kunne for eksempel bruge futures til at låse en bestemt pris og reducere risiko (risikodække). På den anden side kunne enhver spekulere på prisbevægelse af korn ved at gå langt eller kort ved brug af futures.

IE 60x60InvestEd forklarer Futures

Den primære forskel mellem optioner og futures er, at optioner giver indehaveren rettigheden til at købe eller sælge det underliggende aktiv indtil udløb, imens indehaveren af futuren skal udføre kravene af sin kontrakt.

Futuresmarked

Globus 60x60Definition af Futuresmarked

Et auktionsmarked hvor deltagere køber og sælger råvarer/futures til levering på en bestemt, fremtidig dato.

IE 60x60InvestEd forklarer Futuresmarked

Volumen på futuresmarkedet stiger som regel, når udsigten for aktiemarkedet er usikker.

Invested.dk