Et begreb som bruges til at dække over al erhverv inden for landbrug, jagt/fiskeri, skovbrug.
De primære erhverv har i mange århundrede været dominerende på arbejdsmarkedet, men i takt med industriens, teknologiens og globaliseringens udvikling, udgør primærerhvervet nu den mindste del af det samlede erhverv i økonomien i de udviklede lande.
Individuelle investorer der køber og sælger værdipapirer via deres personlige konto og ikke for en anden virksomhed eller organisation.
Også kendt som ”individuel investor”.
Private investorer køber i meget mindre mængder end større institutionelle investorer.
Kapital der ikke er noteret på en offentlig børs. Private equity består af investorer og fonde, der foretager investeringer direkte i private virksomheder eller køber hele børsnoterede virksomheder for at privatisere dem. Private equity kapital skaffes fra private og institutionelle investorer og kan bruges til at finansiere nye teknologier, udvide arbejdskapital inden for en virksomhed, foretage opkøb eller til at forbedre balancen i virksomheden.
Størstedelen af private equity består af institutionelle investorer og investorer, der kan binde store mængder penge i en længere periode.
Størrelsen på private equity markedet er vokset stødt siden 1970’erne. Private equity selskaber samler nogle gange penge sammen for at privatisere meget store børsnoterede virksomheder. Herefter forsøger de at forbedre virksomheden med håbet om at kunne gensælge virksomheden til et andet selskab eller via en børsnotering.
Det marked hvor to virksomheder handler med hinanden. Det er modsætningen til konsumentmarkedet (forbrugermarkedet).
Også kaldet ”B2B-markedet”.
Producentmarkedet omhandler den handel, der foregår mellem produktionsvirksomheder, handelsvirksomheder eller servicevirksomheder. Virksomhederne han være både privatejede eller ejet af det offentlige.
Producentprisindekset (PPI) er et indeks, der måler den gennemsnitlige ændring i de priser, som er modtaget af indenlandske producenter af varer og serviceydelser over en bestemt tidsperiode. Producentprisindekset måler prisændringer fra sælger perspektiv.
Priserne opgøres eksklusiv moms og punktafgifter, hvilket sker hver måned hos Danmarks Statistik.
En markedsføringsproces der fremviser forskellen mellem produkter. Differentiering forsøger at gøre et produkt mere attraktivt ved at kontrastere dets unikke kvaliteter med andre konkurrerende produkter. Succesfuld produktdifferentiering skaber en konkurrencemæssig fordel for sælgeren, da kunderne ser disse produkter som unikke eller overlegne.
Produktdifferentiering kan opnås på mange måder. Det kan være så simpelt som at pakke varerne på en kreativ måde eller at inkorporere nye funktioner. Differentiering kan også opnås ved at skabe nye og kreative markedsføringskampagner, hvilket slet ikke indebærer en ændring af produktet.
En produktionsomkostning er en omkostning, der kommer af, at en virksomhed producerer en vare eller leverer en serviceydelse. Produktionsomkostninger kombinerer råvarer og arbejdskraft. For at beregne en produktionsomkostning pr. enhed, divideres produktionsomkostningerne med det samlede antal producerede enheder. En virksomhed der ved, hvor meget det koster at producere en vare eller en service, vil have et klarere billede af, hvordan man skal prissætte den pågældende vare, og hvad de totale omkostninger vil være for virksomheden.
I produktionen findes der direkte og indirekte omkostninger. For eksempel er direkte omkostninger i forbindelse med produktionen af en bil materialer som plastik, metal eller arbejdskraft. Indirekte omkostninger kan være kapacitetsomkostninger som husleje, lønninger eller forbrug af el, vand og varme.
En virksomhed der fremstiller varer, som der bliver solgt videre til andre virksomheder eller private forbrugere.
Også kaldet fremstillingsvirksomhed.
I en produktionsvirksomhed sker der en forarbejdning af råvarer til færdigvarer.
Andre former for virksomheder er handelsvirksomheder og servicevirksomheder.
Produktivitet er en økonomisk måling af output pr. enhed input. Input inkluderer arbejdskraft og kapital, hvor output typisk måles ved samlet produktion. Produktivitet kan måles kollektivt (over hele økonomien) eller fra industri til industri for at undersøge udviklingen i væksten i arbejdskraft, lønniveauet og den teknologiske udvikling.
Produktivitetsvækst er vigtig for en økonomi, fordi det gør, at man kan skabe mere for mindre. Kapital og arbejdskraft er både knappe ressourcer, så det er altid et fokus for virksomheder at optimere og maksimere ressourcerne. Produktivitetsvækst kommer typisk fra den teknologiske udvikling (computere og internet), forsyningskæden, logistikforbedringer og øget kompetence hos arbejdskraften.
Produktiviteten analyseres af mange økonomer for at få et fingerpeg af den fremtidige udvikling i BNP.
En finansiel fordel som er realiseret, når mængden af omsætning fra en forretningsaktivitet overskrider udgifterne, omkostninger og beskatningen, som er nødvendig for at bevare aktiviteten. Al profit som er generet går til ejerne af forretningen, som kan vælge at spendere eller ikke spendere det på forretningen.
Beregnes som:
Profit er de penge en forretning tjener efter at tage højde for alle udgifterne. Uanset om forretningen er et par børn, der driver en saftevandsstand eller et børsnoteret internationalt selskab, så er profit enhver forretnings mål.
Vejen til profit kan være lang. For eksempel blev online giganten Amazon stiftet i 1994, men fik først deres første profit i 2003. Mange nystartede og nye forretninger fejler, når ejerene løber tør for kapital for at bevare forretningen.