Spørgsmål

Hvad er de bedste indikatorer til at analysere teknologiaktier?

Teknologiaktier er ofte nogle af de mest omdiskuterede aktier i nyhederne. De produkter og serviceydelser som tilbydes af teknologivirksomheder som Facebook og Apple er blevet rodfæstet i milliarder af menneskers liv. Som investor ønsker man at spotte den virksomhed, der vil komme med det næste ”must have” produkt. At finde hvilke teknologiaktier der et godt sats er dog en del mere kompliceret end at vandre igennem hylderne hos den lokale gadgetbutik.

Teknologiaktier kan bedst betegnes som vækstaktier. Denne type aktier adskiller sig fra value aktier, som er aktier der handles for mindre end deres angivelige værdi. Værdien af vækstaktier afhænger på den anden side af forventninger for fremtidig vækst. Vækstinvestorer fokuserer på trinvise stigninger i indtjening og omsætning i stedet for udbytte, med håbet om at aktien vil stige, hvis indtjeningen/omsætningen stiger, selv hvis virksomheden ikke er profitabel. Det ultimative mål er afkast.

Køb aktier uden kurtage og kopier succesfulde investorer automatisk. Vi anbefaler >>> eToro

Der er forskellige strategier tilgængelige, når man overvejer et køb eller salg af en teknologiaktie. Man kan evaluere, hvordan virksomhedens indtjening og omsætning har ændret sig over tid. Har virksomheden haft vækst i deres indtjening? Ingen vækst er et dårligt tegn. Hvor høj har vækstraten været? Små virksomheder – som er værdisat under en værdi på 2 mia. kr. – bør have en tocifret vækstrate, hvor større teknologivirksomheder – 20 mia. kr. og op – har relativt lavere vækstrater. Hvor lang har vækstperioden varet? Hvor fem år med positiv vækst i indtjeningen pr. aktie er attraktivt, er flere år endnu bedre.

Andre vigtige faktorer at overveje er profitmargin før skat, hvilket indikerer, hvordan ledelsen kontrollerer omkostningerne og skaber omsætning – og egenkapitalafkast, der fortæller, om aktiverne bruges effektivt. Man kan også kigge på analytikeres meninger om aktien, specielt hvad angår forventet vækst. Fordi disse er estimater, bør man være varsom med disse forventede data og meninger. Analytikere kigger på det konkurrerende landskab, virksomheden opererer i. Færre konkurrenter, større indtrængningsbarrierer og ejerskab af patenter er nogle faktorer, der kan skabe forøget fremtidig omsætning.

 

 

Her kan du stille et finansielt spørgsmål

Del denne artikel

Invested.dk