Eksperter i sociale medier kalder ofte Facebook og Twitter for den dynamiske duo af den sociale medieindustri. Denne sammenligning er muligvis uundgåelig, da disse to giganter klart er de mest populære, magtulde og omdiskuterede former for sociale medier i dag. Det er dog en fejl at lave denne sammenligning fra et investeringsmæssigt perspektiv.
Find de bedste ETF'er og invester snusfornuftigt. Hent vores gratis E-bog. Download e-bog |
Facebook, der i februar fejrede deres 10-årsdag, har et fremtrædende antal brugere på 1,2 milliarder og driver en profitabel forrentning. Twitter, der lige har fejret deres 8-årsdag, har et antal brugere på kun (til sammenligning) 232+ millioner brugere og har ikke tjent et profit.
Twitter, der har en markedsværdi på 27 mia. dollars (160 mia. kr.) løftede sløret, da de underskrev dokumenter før deres børsnotering sidste november. Virksomheden sagde, at de havde haft tab på 69 mio. dollars i de første seks måneder af 2013 med en omsætning på 254 mio. dollars.
Twitter’s udsigter ser dog gode ud, da omsætningen steg til 317 mio. dollars i slutningen af sidste år fra 28 mio. dollars tilbage i 2010. Forskningsselskabet eMarketer har forudsagt, at Twitter’s omsætning fra reklamesalg vil stige med mere end 100% i slutningen af dette år.
Dette er signifikant, når man tager i betragtning, at groft 85% af Twitter’s omsætning kommer fra reklamer, som er at finde på deres hjemmeside. Twitter eftertragter trafikvækst på siden, fordi de takster deres annoncører baseret på det interaktionsniveau, som indholdet på siden skaber. Annoncøren betaler typisk i sidste ende Twitter pr. klik eller retweet. Twitter sætter deres egen lid til deres evne til at nå ud til en bred vifte af det sociale medieunivers.
“The beauty of the Twitter advertising platform is the ads are just tweets, and instead of just going organically to your followers, they go to your followers and then whoever else you want to target them to,” fortalte Twitter’s CEO, Dick Costolo, til Fortune magazine sidste år.
Ifølge Pew Research Internet Project i december 2013 bruger ca. 18% af alle online voksne Twitter, hvilket er en stigning fra 16% i 2012. Af afgørende betydning er denne vækst specielt høj hos yngre voksne.
Twitter arbejder hårdt for at sikre, at deres brugere har en tilfredsstillende oplevelse, når de tager sig tid til enten at tweete eller læse Twitter’s indhold. Evnen til at få brugerne til at vende tilbage igen og igen er en afgørende komponent i deres tiltrækningskraft hos annoncører.
Få fart på dine investeringer med BULL & BEAR-certifikater fra Societe Generale: Klik her |
For de der stadig vil blive ved med at lave den store sammenligning, overgår Twitter’s indhold Facebook’s på to kritiske områder: Dets rettidighed og aktualitet. For det meste deltager Facebook’s brugere på en rettere overfladisk manér, afhængig af hvor meget tid de har på et givet tidspunkt.
På den anden side kigger folk Twitter igennem mere aktivt, specielt når de vil have øjeblikkelig information i realtid omkring en breaking-news begivenhed. Eller lad os sige, at de ser et TV-program og samtidig vil deltage på Twitter ved at smide kommentarer og læse, hvad andre folk siger om det samme program.
Det samme princip holder stik, når brugere overværer en sportsbegivenhed, en film, koncert eller stykke. De har en længsel om at kommunikere, og Twitter viser sig at være en rigtig effektiv metode at gøre dette på. Denne proces giver Twitter’s annoncører mulighed for at formatere deres annoncer til mere end bare Twitter’s generelle demografiske funktioner – men også til hvad de enkelte brugere laver på det tidspunkt, de ser annoncen.
Husk, at Twitter distribuerede deres breaking-news nyhed om deres børsnotering ved at bruge… Twitter. Straks efter denne offentliggørelse retweetede tusindvis af brugere omgående den store nyhed.
Fortune magazine har navngivet Twitter ”Internettets CNN”. Der er dog en afgørende forskel mellem disse to organisationer. CNN bliver nødt til at bibeholde en enormt dyr infrastruktur for at styre sin forretning. Twitter kommer på samme tid med seneste nyt, på en billig måde, ved at lade deres brugere komme med den værdifulde information.
Twitter har etableret sig selv som et uundværligt værktøj i de sociale mediers økosystem. Præsident Obama har en Twitter-konto. Ligeså har dine ynglings sportsstjerner, entertainere, politikere og forfattere. Så derfor har du (sandsynligvis) også en – og det er hele pointen.