Som den sidste projektopgave i produktdesign på Stanford kom Evan Spiegel med idéen om en app, der permanent ville slette billeder og tekst, efter man har åbnet dem. Hans klassekammerater stejlede og mente, det var en frygtelig idé. Fire år senere var Snapchat blevet det hotteste sociale medie på jorden og opsamlede millioner af daglige brugere og en værdiansættelse et sted tæt på 15 mia. dollars.
Du tænker måske: ”Hvordan tjener Snapchat penge?” Serviceydelsen er jo fuldstændig gratis for brugerne, og mange har ikke set en eneste reklame vist i app’en. Så hvor kommer pengene fra?
Find de bedste ETF'er og invester snusfornuftigt. Hent vores gratis E-bog. Download e-bog |
Snapchat gør det muligt for sine brugere at sende og modtage tekst, billeder og videoer (kendt som snaps) mellem andre brugere af app’en. Som bruger kan man også vælge at tilføje billeder til sin ”historie”, som kan ses offentligt af alle, der følger en. Alternativt kan man som bruger også vælge at sende private snaps direkte til bestemte brugere. I begge tilfælde har både billeder og video en maksimal visning på 10 sekunder.
Men i modsætning til andre beskedapps, så sletter Snapchat private snaps øjeblikkeligt, efter de er åbnet og offentlige snaps efter 24 timer. Det betyder, at hvis din ven sender dig et snap på to sekunder, og du ved et uheld kommer til at åbne den eller ikke får den set, mens den vises, så er den væk – men ikke for evigt.
Snapchat blev i første omgang brugt af unge teenagere, som begyndte er ”sexte hinanden”, men siden da er brugerbasen udvidet til 200 millioner. Sammenlign det med Instagrams 300 millioner, Twitters 302 millioner, LinkedIns 364 millioner og Facebooks 1,4 milliarder aktive brugere, og så kan du snart begynde at føle, hvorfor kløgtige forretningsmænd er begyndt at holde øje med dette sociale medie.
Snapchat fik sin første venturekapital i starten af 2012, da Lightspeed Venture Partner bidrog med 480.000 dollars. Siden da har adskillige andre virksomheder – Yahoo, Alibaba og Fidelity Investments, for at nævne nogle få – bidraget med ekstra 1,2 mia. dollars i finansiering.
I forsøg på at udvikle sig fra bare beskeder, introducerede Snapchat en ny funktion i starten af 2015, som de kalder ”discover”, hvilket gør, at medieudgivere kan have dagligt indhold fremhævet i app’en. ”Snapchat Discover er en ny måde at udforske historier fra forskellige redaktionsteams på” fortalte Snapchatholdet i et blogindlæg. ”Det er resultatet af et samarbejde med verdensklasse medieledere til at bygge et historiefortællende format, der sætter fortællingen forrest.”
Lige nu er der 11 udgivere tilgængelige på discover: CNN, Comedy Central, Cosmopolitan, Daily Mail, ESPN, Food Network, National Geographic, People, Vice, Yahoo! og Warner Music.
Ifølge ReCode kræver Snapchat omkring 100 dollars pr. CPM (pris pr. tusinde visning) af disse udgivere. Hvis man tænker på, at hver udgiver potentielt kunne få millioner af visninger hver dag, så kan man hurtigt se, hvor hurtigt omsætningen kan stige for app’en. Hvis udgiveren også vælger at bruge sin ”plads” på discover til at reklamere, så splitter den profitten med Snapchat.
Virksomheder kan også betale for at få dem selv fremhævet i historiesektionen på Snapchat, hvor man som bruger normalt finder offentlige snaps fra venner og begivenheder over hele verden. Adweek skriver, at Snapchat har bedt nogle topbrands om 750.000 dollars om dagen for en sådan placering.
Find de bedste ETF'er og invester snusfornuftigt. Hent vores gratis E-bog. Download e-bog |
Facebook tilbudte engang at købe Snapchat for 3 mia. dollars i kontanter i 2014. Spiegel afslog tilbuddet, hvilket giver god mening, når man tænker på, hvor stor magt de har over et hot, udviklende rum for annoncering.
Mens økonomien af Snapchats rentabilitet stadig er uklar, så har Spiegel og hans hold sagt, at de planlægger en IPO i den nære fremtiden, selvom ingen er præcist sikre på hvornår. Måske dér vil vi se, hvordan denne teknologivirksomhed tjener sine penge.