Fundamental analyse

Hvad er ”economic moat”?

Begrebet ”economic moat” blev skabt og udbredt af Warren Buffett og hentyder til en virksomheds evne til at skabe og bibeholde en konkurrencemæssig fordel over for sine konkurrenter for at sikre sig langsigtet profit og markedsdele fra konkurrerende virksomheder. En konkurrencemæssig fordel er i bund og grund enhver faktor, der gør, at en virksomhed kan udbyde en vare eller serviceydelser, der ligner konkurrenternes, men samtidig udkonkurrerer dem. Et godt eksempel på en konkurrencemæssig fordel er en omkostningsfordel såsom billig adgang til råvarer. Meget succesfulde investorer som Warren Buffett har opbygget en evne til at finde de aktier, der besidder stærke ”economic moats” til relativt lave priser. Ordet ”moat” betyder voldgrav.

Se superinvestorernes porteføljer som medlem af invested.dk Skriv dig op

En af de basale læresætninger i moderne økonomisk teori er dog, at konkurrenter over tid vil nedbryde enhver konkurrencemæssig fordel, en virksomhed besidder. Det sker, fordi den stærke fordel øger incitamentet for konkurrenterne at duplikere den ledende virksomheds metode eller finde endnu bedre metoder.

Lad os gå tilbage til eksemplet med omkostningsfordelen. Antag, at du har besluttet at drive en lemonadestand. Du finder ud af, at hvis du køber dine citroner i større mængder en gang om ugen i stedet for hver morgen, så kan du reducere dine omkostninger med 30%, hvilket giver dig en fordel over for dine konkurrerende lemonadestande. Dine lave priser giver dig mange kunder, og som resultat vil du se en stigning i din profit. Det vil dog ikke tage lang tid, før dine konkurrenter lægger mærke til din strategi og selv tager den i brug. På kort tid vil din høje profit altså nedbrydes, og lemonadebranchen vil igen være tilbage til normale tilstande.

Antag i stedet, at du udvikler og patenterer en presseteknologi, der gør, at du får 30% mere juice ud af dine citroner. Dette vil give samme effekt som før mht. omkostning pr. glas lemonade. Denne gang vil dine konkurrenter ikke kunne duplikere din metode, da din konkurrencemæssige fordel er beskyttet af dit patent. I dette eksempel er patentet din economic moat. Hvis din lemonadestand var en børsnoteret virksomhed, så ville din aktie sandsynligvis udkonkurrere dine konkurrenter på langt sigt.

Som du kan se, prøver virksomheder hele tiden at finde og beholde economic moats grundet den potentielle profit i forhold til konkurrenterne, og det er investorernes job at finde aktier, der er gode til dette job. Det er dog vigtigt at pointere, at Buffett også omtaler mærkeværdi som en stærk economic moat (eksempel: Coca-Cola), hvilket ikke behøver et eventuelt patent for at bevare sin fordel, og hvilket fremstår som den stærkeste form for konkurrencemæssig fordel.

 

Her kan du stille et finansielt spørgsmål

Invested.dk