Basal trading

Myten om sommertrading

De fleste tradere hader denne tid på året (juni, juli og august hvert år), fordi volatiliteten og volumenen skrumper, momentum bliver en mangelvare, og det er sværere at tjene penge. De sociale medier er allerede fyldt med beklagelser over de nuværende handelstilstande og fænomenet har endda sit eget hashtag: #SummerTrading.

Der er dog bare et problem med sommertrading: Det eksisterer ikke længere.

Køb aktier uden kurtage og kopier succesfulde investorer automatisk. Vi anbefaler >>> eToro

Det gjorde det så sandelig tilbage i tiden, da handlen blev styret af mennesker med sjove jakker, der ville samles i grupper for at råbe og bytte handelsordrer. Det var også dengang ordsproget ”sell in May and go away” blev opfundet og betød noget. Det er dog umuligt at fastslå præcis hvornår, sommertrading fænomenet forsvandt.

For at illustrere hvad jeg mener, så lad os kigge på de sidste fem års handelsaktivitet.

Vi har brugt den mest kendte ETF i verden, SPY (SPDR S&P 500 ETF) som markedsindikator og sammenlignet den med den gennemsnitligt daglige prisvidde (målt som procentdel i forskel mellem en dags højdepunkt og lavpunkt) mellem sommermånederne (juni, juli og august) og ikke-sommermånederne (september til maj).

Resultaterne vises på grafen nedenfor:

graf over handelsvidde om sommeren

Hvor den grønne søjle er sommerhandlen, og den orange søjle er ikke-sommerhandlen.

For at fænomenet ”sommertrading” skulle eksistere, så skal den gennemsnitligt daglige handelsvidde igennem sommermånederne være signifikant lavere end i ikke-sommermånederne. Det vi ser på grafen ovenfor er i bund og grund det stik modsatte. Igennem de første fire af de sidste fem år har den gennemsnitligt daglige handelsvidde faktisk være højere i sommermånederne.

”Men hvad så med volumenen?”, siger du så. ”Er det største problem med sommertrading ikke, at volumenen forsvinder, som bankerne begynder at holde ferie og traderne tager ud og slikker sol?”

Jo, det ville bestemt gøre tradingen sværere, så lad os foretage en analyse over det.

Igen har vi kigget på S&P 500 via SPY ETF’en som den overordnede markedsindikator og sammenlignet den gennemsnitligt daglige handelsvolumen i sommermånederne med ikke-sommermånederne over de sidste fem år.

Resultaterne vises på grafen nedenfor:

graf over handelsvolumen om sommeren

Hvor den blå søjle er sommerhandlen, og den røde søjle er ikke-sommerhandlen.

Igen ser det ud til, at analysen direkte modsiger hypotesen om sommertrading. I fire af de fem sidste år har den gennemsnitlig daglige volumen være lig med eller over igennem sommermånederne.

Køb aktier uden kurtage og kopier succesfulde investorer automatisk. Vi anbefaler >>> eToro

Så hvad skete der med sommertrading?

Der er mange logiske og plausible forklaringer.

På et fundamentalt niveau udvikler de finansielle markeder sig hurtigere end den menneskelige psykologi, som ville kunne forklare, hvorfor vi hænger fast i forældede opfattelser, lang tid efter deres tid er forbi.

Men når det handler om de faktiske grunde til sommertradingens forvunden, så er disse grunde efter min mening de største:

  1. Aircondition: Det lyder måske skørt, men kan du forestille dig, hvor ubehageligt det måtte have været at arbejde på en børs under de varme og fugtige somre i New York eller Chicago, før aircondition blev opfundet? Airconditionens indtog var en af de vigtigste industrielle udviklinger i det 20. århundrede og havde en enorm indflydelse på virksomheder og industrier over hele verden, inklusiv finansverdenen.
  2. Automatik: Det er ikke nogen hemmelighed, at en signifikant procentdel af handelsvolumenen nu bliver automatisk udført af computere. I modsætning til mennesker er de ligeglade med, hvor varmt der er udenfor.
  3. Kortsigtet tankegang: Investeringsverdenen var engang domineret af langsigtede aktieholdere. I dag er denne forretning (og handelsaktivitet) domineret af kortsigtede spillere (hedgefonde, HFT’er osv.). Deres primære mål er at fange alfa dag ud og dag ind, og de rapporterer resultater til deres klienter hver måned. Grundet deres forretningsmodel er det tydeligvis ikke muligt for dem at skære ned på forretningen om sommeren.
Del denne artikel

Invested.dk