Spørgsmål

Hvorfor vælger virksomheder at skille deres forretning ad?

Det har længe stået sådan til, at der er tre store aktiviteter, som driver en forretning: At finde og vedligeholde kunder, udvikle nye produkter og serviceydelser samt bibeholde den infrastruktur, som skal håndtere driften. Disse skal styres af en enkelt entitet. Hvis man vælger, at lade en tredjemand styre en eller flere af disse processer, forventes det at forøge interaktionsomkostningerne. Virksomheder er dog begyndt at finde ud af, at behovet for disse tre processer kan komme i konflikt med hinanden, og det at skille forretninger ad vil kunne hjælpe dem med at imødegå mere specialiserede virksomheder, hvilket kunne bidrage med lignende produktudbud på en mere effektiv måde.

Køb aktier uden kurtage og kopier succesfulde investorer automatisk. Vi anbefaler >>> eToro

Gennem de seneste år har virksomheder opdaget, at der er en begrænsning for den gevinst, man kan få ved at have alle tre processer i én organisation. Selvom de tre store forretningsaktiviteter er essentielle for en virksomhedes succes og derfor skal eksistere, kan det fundamentale behov for hver aktivitet komme i konflikt med hinanden. Ledelsen bliver nødt til at skabe beslutninger, som er mindst skadelige for alle tre aktiviteter men ikke nødvendigvis den bedste for hver enkelt aktivitet.

Virksomheder vil gerne have, at deres kunder bruger så mange penge hos dem som muligt, hvilket historisk set har fået virksomheder til at udbyde en bred vifte af produkter og serviceydelser. Teknologivirksomheder udbyder måske for eksempel software, hardware, cloud storage og konsulentydelser. At styre så mange produktudbud kan bremse virksomheden og gøre den mindre innovativ.

I stedet for at prøve at styre alle tre store aktiviteter i eget regi, kan virksomheden beslutte at outsource dem til andre, der kan styre disse aktiviteter mere effektivt. I stedet for at købe dyre servers, kan virksomheden for eksempel bruge cloud services. I stedet for at udvikle software i eget regi, kan virksomheden måske finde en specialist, der kan skabe softwaren og i stedet for at fokusere på at tiltrække flere kunder. At skille forretninger (der ikke længere er kernefunktioner) ad er et radikalt skridt, som kan gøre virksomheder sarte, men som kan være nødvendigt for, at virksomheder kan bibeholde deres konkurrencedygtighed.

 

Her kan du stille et finansielt spørgsmål

Del denne artikel

Invested.dk