Entreprenørskab

Lav din passion om til en profitabel forretning

At starte en forretning inden for et felt, du er passioneret omkring, er lettere end nogensinde. Før i tiden krævede det en stor mængde kapital, at man sagde sit nuværende job op og gik rundt uden en egentlig løn i flere måneder, hvis ikke år. Dog kan man, som tiderne nu ser ud, starte en forretning uden at investere store mængder penge. Selvom disse forretningsidéer ikke med det samme kan give dig den finansielle frihed, du måske ønsker, kan de give dig tre store fordele:

  1. En lille indkomst.
  2. En dybere forståelse for forretningsaspekterne inden for et felt.
  3. Et springbræt til at træde ind i en ny forretning, fuldtid.

Hvad er første skridt?

At starte en blog med et emne, som du er passioneret omkring!

Vent, jeg troede at denne artikel handlede om at starte en deltidsforretning – ikke at blive en blogger?

Hvis du ser en blog som en offentlig dagbog, hvor du deler dine tilfældige tanker med omverdenen, vil det sandsynligvis ikke blive en profitabel forretning. Du skal hellere tænke på en blog som et magasin, som er udgivet online. Før du skriver det første indlæg, bør du tænke over følgende:

  • Hvad er bloggens emne? Vær så præcis som mulig.
  • Hvem er bloggens målgruppe? Igen, vær så specifik som mulig.
  • Hvem prøver ellers at nå dette publikum? Gør de det godt?
  • Hvem er interesseret i at nå eller markedsføre til dette publikum?

Du vil i bund og grund begynde at skrive en forretningsplan til din blog.

 

Så snart du har valgt emnet, er det på tide at søge på nøgleord.

Nøgleordsundersøgelse handler om at finde ud af, hvilken information folk søger efter, som er relateret til dit emne. Denne undersøgelse er kritisk af to grunde:

  1. Det er meget nemt at tro, at folk er interesseret i et emne, som man selv er. Ved at se hvilke nøgleord folk søger efter, kan man bedre få en forståelse for, hvordan andre ser på et emne.
  2. En stor portion af trafikken, der kommer ind på blogs, kommer fra søgemaskiner som Google. For at få trafik fra disse, skal man skrive om de ord, folk søger på.

 

Definer dit publikum

Hvem vil du have skal læse din blog? Lad os sige, at du laver en blog om tegneserier fra 50’erne og 60’erne. Skriver du din blog til de folk, som er generelle fans af tegneserier fra denne æra, til de der køber tegneserier som investeringer, eller til de der sælger disse tegneserier? Din undersøgelse af nøgleord skulle gerne hjælpe dig med at finde ud af det trafikniveau, der kommer fra hver af disse grupper.

Analyser konkurrencen

Findes der allerede blogs, som dækker dette emne for publikummet? Det vil være godt at kunne finde nogle sider, der har en stor mængde publikum men ikke har særlig god indholdskvalitet. Med andre ord vil du gerne vide, om der findes et publikum, men at du kan lave bedre kvalitetsartikler. En nem måde at undersøge forskellige siders trafik på er at få den information, som de giver til deres annoncører.

Her kommer det afgørende spørgsmål: Kan du tjene penge, hvis du laver en succesfuld blog til dette publikum?

Der er to måder, hvorpå du hurtigt kan finde svar på dette spørgsmål. Den ene er at sætte Google AdSense på din blog. De reklamer der kommer frem på din blog bør være lig med de, der kommer frem, når folk søger på Google efter noget, som er relateret til dit emne. Efter du har sat AdSense op, vil du have information om, hvor meget annoncører er villige til at betale for, at dit publikum klikker på reklamer på din side, og hvor villigt dit publikum er til at klikke på reklamer.

Der er også en anden måde. Se om der er andre virksomheder inden for dit emne, der tilbyder affiliateaftaler. Er der for eksempel tegneseriebutikker, der vil betale for at du linker til deres side og sender kunder videre? Du kan søge på sådanne aftaler på affiliatenetværk som Partner-ads og Euroads, eller du kan søge på de virksomheders (du vil lave forretninger med) sider, og se om de tilbyder affiliateaftaler. Det er ikke ualmindeligt, at du vil kunne tjene 5-15% af de salg, du genererer til de forskellige virksomheder.

At starte en blog med et emne, som du er passioneret omkring, kan være en god deltidsforretning. Dog handler det at starte en blog som deltidsforretning om meget mere end bare at skrive blogindlæg.

Invested.dk