Hjem & bil

Hvordan Googles selvkørende bil vil ændre alt

Forestil dig, at du sætter dig ind i din bil, skriver eller siger en destination, og bilen så kører dig til denne destination, mens du læser en bog, surfer på nettet eller tager en lur. Selvkørende køretøjer – det man ser i science fiction – er på vej, og de vil drastisk ændre, hvordan det er at komme fra A til B.

Invested.dk giver adgang til masser af gratis LIVE webinarer om investering Skriv dig op

Den basale teknologi bruges allerede

I adskillige år har der eksisteret automatiske bremsesystemer, der har kunne advare bilister om kommende hindringer og trykke bremserne i, hvis bilisten ikke reagerer hurtigt nok.

Disse systemer blev hurtigt efterfulgt af teknologien, der kan få biler til at selvparkere ved at dimensionere en fri plads og automatisk styre ind i den. Mercedes-Benz tog selvkørsel et skridt videre, da de sidste år offentliggjorde et styresystem, der virker på motorvejene, i bestemte tilfælde.

Det første store skridt mod fuldautomatiske biler vil være i 2017, hvor Google Inc. har sagt, at de vil have et integreret system klar til markedet. Alle store bilproducenter vil sandsynligvis følge efter i de tidlige 2020’ere, dog kunne deres systemer blive mere sensorbaserede og afhænge mindre af netværk og adgang til kortinformation. Google vil sandsynligvis ikke producere biler. De vil med større sandsynlighed licensere softwaren og systemerne.

 

En drastisk forandring

Ligesom med indførslen af alle andre nye teknologier, vil der være problemer for de forretninger, der bare ikke gør det hurtigt nok. Det estimeres, at flere hundrede milliarder kroner (hvis ikke billioner) vil tabes hos bilproducenter, leverandører, forhandlere, forsikringsudbydere og mange andre bilrelaterede forretninger verden over. Og tænk på den tabte omsætning for staten via afgifter og skatter.

Hvem behøver en bil lavet af tungkalibert stål samt otte airbags og ikke mindst et pladeværksted, hvis uheldene vil blive så sjældne? Hvem behøver en parkeringsplads tæt på sit arbejde, hvis din bil kan køre dig derhen, parkere sig selv langt væk og så hente dig senere? Hvem behøver købe en flybillet sydpå, hvis du kan tage af sted om aftenen, sove det meste af vejen og være der dagen efter?

Ganske vist er Googles mål at forøge bilanvendelsen fra 5-10% til 75% eller ved at fremme delingen af bilerne. Det vil betyde færre biler på vejene. Også færre bilkøer. Hvem behøver eje en bil, når du bare kan bestille en delt en, og den vil ankomme minutter efter klar til at køre dig hen hvor end, du vil?

”Dette har potentialet til dramatisk at ændre antallet af biler på gaderne, 80% af de folk der kører bilen alene samt husholdningsudgifterne af transport, hvilket ligger på 18% af deres indkomst – ca. 50.000 kr. om året – for et aktiv, de kun bruger 5% af tiden,” siger Robin Chase, stifteren af Buzzcar.

I 2030 er det forventet, at selvkørende biler vil skabe en 87 mia. $ mulighed for bilproducenter og teknologiudviklere. Biler vil altid skulle bruge stål, glas, interiør, en transmission og en eller anden form for menneskelig interface. Men det meste af alt andet kunne ændre sig. Tag for eksempel frontpegende sæder; de kunne blive en valgmulighed, ikke et krav.

Selvkørende biler bliver også set som mere sikre. ”Disse biler vil ikke blive fulde eller skæve, køre for hurtigt eller tage unødige risikoer – ting som folk gør hele tiden” siger Chase.

 

Transformation af infrastruktur

Med færre biler på gaderne kan mange af de parkeringspladser, der er rundt omkring i verden blive lavet om til et andet formål. Dette kunne betyde midlertidigt pres på boligpriserne, da udbuddet stiger. Dette kunne også skabe grønnere urbanområder, og med færre biler på vejene kan regeringen omfordele en god portion af de skattepenge, de bruger på motorveje.

 

Ændring af olieefterspørgsel

Hvis du befinder dig i olieindustrien ligesom Exxon Mobil Corp., Chevron Corp. eller BP plc, vil du kunne se din forretning fluktuere.

”Disse køretøjer burde udføre meget effektiv økonomisk kørsel, hvilket typisk er 20% bedre end den gennemsnitlige bilist”, siger Chase. ”På den anden side, hvis disse biler ejes af individuelle, kan jeg se en enorm stigning i antallet af rejser og kilometer kørt. Folk vil sende sin bil ud for at klare ærinder, som de aldrig har ville gøre, hvis de blev nødt til at sidde i bilen og spilde tid. Hvis de selvkørende biler er delte køretøjer og folk betaler for hver tur, tror jeg dette kunne reducere efterspørgsel”.

Invested.dk anbefaler Saxo Banks handelsplatforme til privat investering Skriv dig op

Tættere på hjemmet

Selvkørende biler kunne have en væsentlig indflydelse på taxa- og limousineindustrien og kunne skabe nogle nye. De kunne samtidig influere togbanerne. En selvkørende bil har samme effektivitet som et tog, bortset fra at servicen er portal-til-portal i stedet for station-til-station.

 

Risiko og det ukendte

Der er regulatoriske og lovgivningsmæssige hindringer til at omfatte brugen af selvkørende biler samt betydelige bekymringer om privatliv (hvem vil have adgang til enhver kørselsinformation, disse køretøjer lagrer?). Der er også spørgsmålet om sikkerhed, da hackere teoretisk set kunne tage kontrollen over disse køretøjer.

 

Konklusion

Hvordan det end giver sig, er disse biler på vej, og det går hurtigt. Deres fulde indførelse vil tage årtier, men deres effektivitet, omkostning, sikkerhed og andre faktorer vil gøre dem omnipræsente og uundgåelige. Ligesom enhver anden form for teknologi er det de virksomheder, der planlægger forud, tilretter sig hurtigst og har mest kreativitet, som vil overleve og trives. Virksomheder som er investerede i gammel teknologi og praksis skal enten udvikle sig eller risikere at bryde sammen.

Invested.dk