Budget

5 ting folk køber på grund af gruppepres

Gruppepres ses ofte som noget, der kun påvirker børn og unge (specielt teenagere). Men gruppepres påvirker faktisk folk i alle aldre og i adskillelige aspekter i deres liv. Gruppepres har ofte en stor indflydelse på en stor del af vores samfunds købsbeslutninger. Folk føler ofte, at de skal følge med de mest moderne tekniske gadgets og forsøge at leve op til det billede, som vi skaber i medierne. Dette påvirker, hvordan vi spenderer vores hårdt tjente penge.

Se superinvestorernes porteføljer som medlem af invested.dk Skriv dig op

Cigaretter

Givet alle de helbredsmæssige bekymringer som er forbundet med at ryge, er det svært at tro, at denne vane stadig er så populær, som den er. Teenagere føler ofte et stort pres til at ryge cigaretter. Hvad end det er på grund af uovervindelighedsfølelsen, som er forbundet med en ung alder, manglende bekymring om konsekvenserne eller et forsøg på at skabe et bestemt image, vælger mange teenagere at starte denne vane. Tobaksvirksomheder er afhængig af dette. Rygning er en svær vane at skille sig af med, så mange af disse unge vil sandsynligvis fortsætte med at ryge i flere år i fremtiden. Hvad angår rygning har gruppepres også en gensidig effekt, da mange mennesker også stopper med at ryge på grund af gruppepres.

 

Smartphones

Højteknologiske gadgets ser ud til at udvikle sig med en ustandselig hastighed. Næsten alle i vores samfund føler presset om at følge med disse ændringer. Ønsket om at eje smartphones holder alle konstant up-to-date og forbundet til emails, Facebook, messenger og en uendelig mængde apps. En simpel mobiltelefon er simpelthen ikke nok i disse dage, selvom undersøgelser har vist, at mange mennesker slet ikke bruger alle de tilføjede funktioner i deres smartphone. Som denne teknologi fortsætter med at udvikle sig, fortsætter folk med at købe og erstatte deres smartphone med de nyeste enheder, der tilbyder nye funktioner og har større muligheder. Det er blevet indikeret, at smartphonen muligvis kunne erstatte de traditionelle vækkeure og selve digitalkameraet, eftersom folk bruger vækkeurfunktionen på deres telefon mere ofte, og kameraet i disse enheder fortsætter med at blive forbedret.

 

Alkohol

Meget ligesom cigaretter er alkohol en anden vane, som mange folk tager til sig som teenager. Teenagere som stræber efter at ”passe ind” vil ofte drikke for netop at gøre dette eller alternativt som en rebelskhed mod deres forældre eller samfundet. Dog er gruppepres, hvad angår alkohol, ikke kun begrænset til teenagere. Mange unge voksne føler et overvældende pres til at gå i byen og på natklubber for at drikke, så snart de er i den lovlige alder. Dette fortsætter ind i voksenlivet, hvor folk føler presset til engagere sig i socialt druk. Måske er det et pres at mødes med kollegaerne for at få en fyraftensbajer eller bestille en ny drink under middagen, bare fordi ens ven gør det. Denne vane er en meget social en, og den er generelt ikke problematisk for de fleste mennesker. Dog kan denne vane blive en seriøs afhængighed for nogle mennesker.

 

Apple-produkter

Apple-produkter er overalt i dag. Hvad end det er iPods, iPads, iPhones eller MacBooks, er det næsten umuligt at undgå disse trendy teknologiske gadgets. Hvad er det ved Apple-produkter, der får folk til at stå i kø i flere timer, når de offentliggøres? Til trods for deres brugervenlige tiltrækning og det konstante behov, folk har for at følge med trends og teknologien, har Apple meget klogt skabt en særlig prestige ved deres produkter. Apple er simpelthen cool. Hver ny lancering tilbyder nye muligheder, hvilket får deres mest loyale kunder til at skynde sig at erstatte deres nu gamle teknologi med det seneste udbud, så de kan forblive på toppen af teknologien med den nyeste og bedste Apple gadget. En anden trend som Apple har fundet ud af, er tendensen til at folk køber ét Apple-produkt og derefter skynder sig at købe et andet Apple-produkt. Dette pres bliver oversat til mærkeloyalitet. Apple har også formået at appellere til et bredt alderssamfund, hvor alle fra små børn og op til pensionister køber Apple produkter.

 

Biler

Hvad end det er den gamle brugte bil, unge sparer op til, så snart de får deres kørekort, eller en lækker sportsvogn købt af en middelaldrende, har biler en inspirerende essens af frihed for de fleste mennesker. Mange føler ønsket om at købe en bil, der på en måde definerer dem som person. Hvad end det er miljøaktivisten, der køber en hybridbil eller den velhavende, der køber luksusbilen, påvirker samfundet næsten alles bilkøbsbeslutninger af en eller anden grad. En bil er så stort et køb, at mange mennesker vil lægge mange overvejelser i beslutningen. Marketing, offentlig mening og status spiller ofte ind i sådanne købsbeslutninger. Mange mennesker føler en impuls til at ”passe ind i kvarteret” og købe biler, der hjælper dem med at passe ind i deres sociale cirkler samt pumpe deres ego op. Dette er skam ikke kun hos unge mennesker. For mange teenagere og unge voksne er det at bare eje en bil et statussymbol nok i sig selv.

Konklusion

Gruppepres påvirker aspekter i alle menneskers liv fra børn til ældre. Hvad end det er gennem vores tøjvalg, madkøb, hvor vi handler ind, hvor vi spiser eller hvad vi bruger vores rådighedsbeløb til, er vi konstant påvirket af de omkring os og det overordnede miljø. Det vigtige at overveje er, hvordan disse køb påvirker dig og din økonomiske situation. At købe en luksusbil er nok ikke den bedste idé for de fleste mennesker i 20’erne. At købe den nyeste og bedste gadget er nok ikke den klogeste beslutning, når teknologien udvikler sig så hurtigt, som den gør. Det kunne lede en til gæld, hvis man konstant overgiver sig til gruppepres. Overvej hvert køb, før du foretager det. Hvis du kun vil foretage købet for at passe ind eller se sej ud foran dine venner, bør du måske lige tage et skridt tilbage og genoverveje, om du virkelig behøver det hele.

Invested.dk