Fundamental analyse

Kan gode nyheder være et signal til at sælge?

Der findes tider, hvor en investor bør holde fast i en aktie, når en virksomhed lige har offentliggjort solide resultater eller er kommet med en anden positiv meddelelse. Der findes dog også tider, hvor en investor bør give slip, så snart nyheden er udgivet. Hvornår ved man, hvornår man skal ”sælge nyheden”? Lad os tage et kig på nogle af de tilfælde, hvor det er bedst at give slip.

Invested.dk anbefaler Saxo Banks handelsplatforme til privat investering Skriv dig op

Kig efter noget der modregner det positive

Meget ofte er virksomheder opmærksomme på, at en dårlig nyhed vil have en ufordelagtig påvirkning på deres aktiekurs. For at kunne begrænse den potentielle skade, kombinerer de den med en positiv meddelelse og udgiver den derefter til diverse pressemeddelsesnetværk med håbet om, at Wall Street overser den. Lad dig ikke blive narret af denne taktik. Læs hele offentliggørelsen og forsøg at læse mellem linjerne. Hvis du finder et dårligt signal, bør du evaluere det meget omhyggeligt – det kan måske være tegn på, at det er på tide at gå ud af aktien.

Et glimrende eksempel på dette er Crocs pressemeddelelse i 2007. Den velkendte skomager offentliggjorde deres tredje kvartalsregnskab den 31. oktober 2007. Ved første øjekast lignede det gode nyheder. Virksomheden tjente 66 cents pr. aktie og overgik de gennemsnitlige analytiske forventninger med 3 cents pr. aktie. Dog var ledelsens indtjeningsforventninger for det fulde år også placeret i denne offentliggørelse, hvilket var lavere, end hvad Wall Street forventede.

For at gøre en lang historie kort faldt aktien med mere en 35% den efterfølgende dag, da investeringssamfundet bemærkede de skuffende forventninger. I dette tilfælde var der ikke særlig meget tid til at grave dybere og virkelig undersøge aktien, så det gav god mening at slippe aktien, så snart den gode nyhed kom.

 

Hvordan vil nyheden påvirke fremtiden?

Som investor bør man tænke over, hvilken indflydelse den gode nyhed måske vil have på fremtiden. Med andre ord kan en virksomhed måske offentliggøre, at de har et nyt produkt i sigte, der potentielt vil kunne skabe accelereret omsætningsvækst i fremtiden. Hvor dette måske lyder attraktivt og måske får investorer til at købe aktien, bør den kløgtige investor tænke over, hvad virksomheden måske vil komme til at bruge i fremtiden på at fremstille, distribuere og sælge det nye produkt. Hvor godt er det, hvis virksomheden skal bruge en betydelig mængde kapital på bekostning af kortsigtet indtjening for at udbygge produktionskapaciteten eller salgsafdelingen for at sælge dette produkt – specielt hvis succes ikke er garanteret?

Hvis vi igen bruger Crocs som eksempel, var der mange fortalere for virksomheden, der i 2007 nævnte deres nye produkter og internationale vækstpotentiale som hovedfaktoren, der vil kunne få aktien fremad. Men hvad disse fortalere ikke indså var, at for at virksomheden ville kunne sælge dette nye produkt, vil den skulle udvide sin produktions- og distributionskapacitet i stor grad, og det ville lægge et stort pres på den fremtidige indtjening.

Saxo Bank tilbyder handelsplatforme til private Prøv den her

Vær opmærksom på forventningerne

Nogle gange vil en virksomhed rapportere fremragende indtjening, der langt overgår de tal, de rapporterede i både kvartalet året før og det forrige kvartal. I nogle tilfælde slår resultaterne måske selv de bedste analytikerforventninger. Men hvis virksomheden dog fejler i at imødekomme de generelle forventninger, vil aktien kunne blive knust.

Lektien er her at holde ører og øjne åbne, at læse analytikerrapporter, pressemeddelelser samt andre nyheder og forsøge at bestemme, hvad de reelle forventninger er. Hvis virksomheden derfor rapporterer noget, der på overfladen ligner et godt kvartal, kan du trække ud, før offentligheden indser, at tallene faktisk falder under forventningerne.

 

Vær opmærksom på virksomheder der skaber en trend

Når en virksomhed slår forventningerne kvartal efter kvartal, er det sjovt at se aktien reagere positivt, specielt hvis du er aktionær og tjener mange penge. Dog bør man vide, at det nogle gange giver mening at sælge, når en virksomhed har et virkelig godt kvartal, og det kan være svært for denne virksomhed at overgå denne præstation det efterfølgende kvartal eller samme kvartal næste år.

Wall Street har nogle gange urealistiske forventninger om, at virksomheder kan vokse deres indtjening og omsætning hurtigt kvartal efter kvartal og år efter år i al evighed. Hvis en virksomhed uheldigvis snubler, har investeringssamfundet det med at sælge aktien i masser. Lær fra dette, og overvej det næste gang, den virksomhed du ejer rapporterer et kvartal, som er bedre end forventet.

Har virksomheden malket sell-siden for al dens værd?

Når analytikere laver research på en bestemt aktie, stiger den ofte. Grunden til dette er simpel: Så snart analytikeren skiver en rapport, begynder organisationens børsmæglere at anbefale aktien. Derefter bliver researchen som regel cirkuleret mellem selskabets kunder.

Hvis en virksomhed dog allerede har et stort antal organisationer, der dækker aktien, står den sjældent over for et sådant ”pop”.

Efter gode nyheder er udgivet, bør man fundere over, hvad end virksomheden har potentialet til at opsamle ekstra positiv presseomtale, fordi dette på dramatisk vis kan påvirke pengestrømmen i aktien.

 

Vil den positive nyhed styre virksomheden væk fra dens mission eller mål?

Nogle gange vil en virksomhed offentliggøre opbygningen af et nyt produkt eller fabrik, og analytikere vil spekulere og øge deres rentabilitetsmodeller med forventningen om, at denne nyhed vil drive de finansielle resultater fremadrettet.

Men hvad hvis dette nye produkt eller projekt kun giver et midlertidigt boost til indtjeningen? Og hvad sker der, hvis det faktisk styrer virksomheden ind i en branche, hvor den ikke er så dygtig? Er det virkelig gode nyheder?

Man bør overveje, om en virksomheds nyhed er konsistent med virksomhedens mål, og om den vil forstærke de finansielle resultater i det lange løb.

 

Hvordan vil andre investorer se på nyheden?

Man bør som investor huske på, at éns mening om en givet aktie eller nyhedsbegivenhed kun er en af tusinder (hvis ikke millioner) derude. Det betyder, at lige meget hvor positiv nyheden måske ser ud for dig, er det sandsynligt, at andre investorer har en helt anden mening. Derfor bør man prøve at forudse, hvordan størstedelen af andre investorer måske vil se på nyheden og reagere.

Invested.dk anbefaler Saxo Banks handelsplatforme til privat investering Skriv dig op

Konklusion

Hvor det måske i mange tilfælde giver god mening at holde fast i en aktie, efter virksomheden er kommet med en positiv offentliggørelse, er der også tilfælde, hvor man som investor bør udnytte den gode nyhed til éns fordel og gå videre til andre muligheder.

Invested.dk