Skydeskivemodel

Globus 60x60Definition af Skydeskivemodel

En model der belyser konkurrencesituationen for en virksomheds produkt. Modellen er bygget op af fire forskellige ringe, der hver indeholder forskellige stadier af konkurrencemæssige ligheder mellem virksomheden og dens konkurrenter.

Køb aktier uden kurtage og kopier succesfulde investorer automatisk. Vi anbefaler >>> eToro

illustration af skydeskivemodellen

IE 60x60InvestEd forklarer Skydeskivemodel

Alle produkter er hvad navnet antyder. I denne yderste ring er der tale om en meget bred konkurrencesituation. Her slås virksomheden med stort set alle produkter om kundens rådighedsbeløb.

Produkter til samme behov er de produkter, der ikke nødvendigvis er de samme som den givne virksomheds, men de dækker forbrugerens behov på forskellige måder. Et eksempel på dette kan være tog og flyrejser.

Samme kategori af produkter er de produkter, der ligger inden for samme kategori, men som alligevel adskiller sig fra hinanden. Et eksempel kan igen være flyrejser. To flyrejser kan have samme funktion med til vidt forskellige priser og med forskellig kvalitet.

Samme produkter til samme målgruppe er den mest snævre konkurrencesituation. Her sælger to eller flere udbydere stort set det samme produkt til den samme pris. Det kunne eksempelvis være to flyselskaber, der udbyder det samme prisniveau til omtrent samme pris og til de samme destinationer. Det kunne for eksempel være Ryan Air og Norwegian.

Invested.dk